Recenzia: Donnie Darko

10. srpna 2016 v 21:48 | MARY |  Filmy
Pred dlhšou dobou som sa konečne dokopala k tomu pozrieť si film, ktorý ma už takú dlhú dobu lákal a jeho zhliadnutie som stále odkladala kvôli nedostatku času. Čakala som na vhodnú príležitosť, kedy by som si ho mohla dokonale vychutnať a tá konečne prišla. A musím sa priznať, že je to práve jeden z tých filmov, nad ktorými som ešte pár dní premýšľala a po dopozeraní som stále ticho pozerala na záverečné titulky. Film, ktorý vo mne niečo zanechal a ktorý sa sa zároveň zaradil do zoznamu mojich najobľúbenejších filmov. Donnie Darko.

Začneme všeobecnými informáciami o filme (ak vás nezaujímajú, môžete ich preskočiť ale prišlo mi vhodné spomenúť ich tu). Bol natočený v roku 2001, režíroval ho Richard Kelly, na csfd má veľmi dobré hodnotenie (85%) a hlavnú úlohu Donnieho si zahral Jake Gyllenhaal. Zo známych mien sa tu tiež objavili napríklad Patrick Swayze alebo Jena Malone. Trailer na film si môžete pozrieť tu. Teraz by sme plynule prešli na to, o čom celý tento film vlastne je. Bude to zložitejšie, keďže sa jedná o psychologický film, ktorý každý pochopí po svojom a každý si z neho odnesie niečo iné. Práve kvôli tomuto by som vám všetkým odporučila pozrieť si ho a urobiť si názor naň sám, pretože sa pripájam k názoru väčšiny ľudí, ktorí film zhliadli a síce: "Čokoľvek vám o filme poviem, nikdy to nebude úplne pravda." Isté ale je, že hlavnou postavou v tomto filme je tínedžer Donald Darko, schizofrenik trpiaci halucináciami, v ktorých sa objavuje veľký králik Frank a ktorý ho zároveň núti k sériám zločinov. Pri ich prvom stretnutí mu Frank prezradil, že za 28 dní, 6 hodín, 42 minút a 12 sekúnd príde koniec sveta. Dôsledkom toho, že Donnie prestal užívať lieky je jeho námesačnosť, vďaka ktorej unikol o vlások smrti (bližšie vám to nechcem konkretizovať, už aj bez toho je tu veľa spoilerov a chcem, aby ste z toho filmu aj niečo mali :D). Jeho rodina si o neho robí pochopiteľne starosti a tak začne Donnie chodiť na opakované sedenia so psychologičkou.

Celý príbeh je vlastne jeden veľký boj Donnieho so svojimi démonmi a halucináciami, ktorý sa napokon skončí veľmi neočakávane. Čo sa postáv týka, Donnie si vás podľa mňa od začiatku získa, Jake Gyllenhaal je perfektný herec a jeho postavu stvárnil proste dokonale. Napriek tomu, že sa tu nájde viacero vyslovene záporných postáv, ostatné postavy tu nemajú veľa priestoru a preto si k nim pravdepodobne nebudete mať možnosť vytvoriť akýsi hlbší vzťah. Ale myslím si, že v tomto prípade to príbehu nijako neškodí, práve naopak. Jena Malone, ktorá si zahrala Gretchen (Donnieho priateľku) bola tiež zaujímavou postavou a okrem Donnieho bola asi jediná, ktorú som si svojim spôsobom obľúbila (ak samozrejme nerátame Robertu Sparrow, inak nazývanú Grandma Death, ktorá sa však vo filme objavila naozaj len v pár scénach). Ďalším veľkým plusom filmu je úžasný soundtrack, ktorý vytvára neskutočnú atmosféru. Miestami temnú, inokedy záhadnú a po zhliadnutí filmu som sa k nemu musela vrátiť na youtube a opäť si niektoré skladby vypočuť.

Z recenzie ste asi pochopili, že som z filmu nadšená a vrelo ho odporúčam každému, kto sa zaujíma o nadprirodzené a nevysvetliteľné veci, respektíve každému, kto má rád filmy s hlbšou pointou, každému, koho baví neustále pemýšľanie počas filmu a vlastne čo to tu trepem, odporúčam ho úplne všetkým. Verím, že film vás milo prekvapí rovnako tak, ako prekvapil mňa. P.S. Ak vy ste aj po dopozeraní filmu tápali a nevedeli, čo si o ňom myslieť, prípadne by ste mali nejaké nezodpovedané otázky a niečo vám prišlo nepochopiteľné, mohli by ste si prečítať tento článok od Dainn, ktorá tam ponúka celkom rozsiahle vysvetlenie :)