Recenzia: Zavri oči a snívaj (Lucy Keating)

9. října 2016 v 9:59 | MARY |  Knihy

Zavri oči a oddaj sa svojim snom, presne tak ako hlavná hrdinka tohto mierne uleteného príbehu Alice. Celé roky sníva o chlapcovi, s ktorým cestuje po svete a prežíva s ním množstvo krásnych a dobrodružných chvíľ. Až sa jedného dňa do seba bláznivo a beznádejne zaľúbia. Má to však jeden malý háčik - Max v skutočnosti neexistuje. Lenže keď sa Alice presťahuje do Bostonu, zrazu pred jej novou školou stojí chlapec, ktorý akoby vypadol z jej snového sveta...ale veď je to naozaj ON! Jej vysnívaný chalan! Nie je však taký, akého si ho Alice predstavovala, má komplikovanú povahu a je vzdorovitý. Kým hľadajú cestu k sebe, začnú sa okolo nich diať čudné veci, akoby sa ich sny zhmotňovali. Predstavy, sny a skutočnosť, kde je medzi nimi hranica, a vôbec, môže realita úplne nahradiť sny?
Zdroj: martinus

Jedna z knižiek, ktorá bola už dlhšie na mojom wishlite a konečne som si ju koncom septembra zaobstarala. A úprimne som za to veľmi rada. Do čítania som sa pustila hneď v deň, kedy ku mne dorazila a nevedela som sa od nej odtrhnúť. Na deji sa mi páči práve jeho jednoduchosť, veľmi príjemne sa číta a hlavne sa jedná o oddychovku, pri ktorej nemusíte veľmi premýšľať. Knižku som mala prečítanú za dva dni ale dá sa to v pohode zvládnuť aj za jeden, pokiaľ nemáte iné povinnosti, ktorým sa musíte venovať. Ďalej sa môžu v článku objaviť aj spoilery, čiže ak ste knižku nečítali a nechcete prísť o prekvapenie, môžete to celé preskočiť až k záverečnému hodnoteniu, pokiaľ vám však spoilery nevadia, pokračujte ďalej. Hlavná postava Alice mi bola od začiatku veľmi sympatická, rovnako tak aj jej otec a jej pes Jerry. Je to prototyp postavy, ktorú si jednoducho zamilujete a viete sa s ňou dokonale stotožniť. Čo sa týka Maxa (alebo teda chalana jej snov), u neho som bola spočiatku na pochybách. Jeho správanie sa mi veľmi nepáčilo a aj keď sa to celé v nasledujúcich kapitolách vysvetlilo a pomohlo to čitateľovi pochopiť dôvody, prečo sa tak správal, stále mi na ňom niečo nesedelo, neviem si pomôcť. Navyše jeho dokonalá priateľka Celeste, ktorá mala byť pozitívnou postavou mi napríklad nesedela vôbec, prišla mi príliš dokonalá a celkovo som si všimla, že perfektné postavy som v knihách nikdy extra neobľubovala. Jednou z mojich najobľúbenejšich postáv z knižky bol ale jednoznačne Oliver, miestami mi prišiel tak rozkošne mimo a práve to sa mi na ňom asi tak veľmi páčilo. Mrzelo ma, že s Alice nakoniec neskončili spolu, boli by podľa mňa milý párik ale ani so Sophie to nebolo najhoršie.

Čo by som mohla ešte vyzdvihnúť je celkový nápad, s ktorým autorka prišla. Už len tá predstava, že by som každodenne snívala o istom človekovi, o ktorom by som si celý čas myslela, že je len výplodom mojej fantázie no napokon by som zistila, že to tak nie je a že ten človek skutočne existuje a aby toho nebolo málo, má aj on rovnaké sny so mnou? Šialené ale fascinujúce zároveň. Keďže práve toto sa stalo hlavným postavám, väčšinu času sa v knihe rieši práve ich hľadanie pravdy a snaha prísť veciam na koreň. Čo tieto čudné sny spôsobilo? A ako je možné, že ich sny najvzájom splývajú a že snívajú o sebe navzájom? Jediné čo ma na knižke trošku sklamalo bol koniec. Áno, áno, som rada, že Max a Alice skončili spolu ale práve toto zaradilo túto knižku ku ďalším s predvídateľným koncom. Navyše v predposlenej kapitole to vyzeralo tak, že spolu nebudú a úprimne keď som tú pasáž dočítala, povedala som si: "fú, tak toto som nečakala." Mám rada šťastné konce, čiže ani tento prípad nebol výnimkou ale zamýšľam sa nad tým, či by nebolo lepšie tú knihu zakončiť práve tým neočakávaným momentom, ktorý síce čitateľa veľmi nepoteší ale zase v ňom zanechá akýsi silnejší dojem. Tí, čo ste knižku čítali určite nezabudnite zanechať komentár, čo si o tom myslíte a či ste s koncom spokojní?

Aby sme si to teda zhrnuli, knižka sa mi veľmi páčila, príjemne sa čítala, nebola nejako extra dlhá, dej bol veľmi zaujímavý, oceňujem autorkin originálny nápad, postavy boli poväčšinou sympatické, páčili sa mi krátke kapitolky, v ktorých boli detailne popisované Alicine sny a taktiež sa mi páčili odkazy v knižke na súčasných umelcov a skupiny a celkovo zasadenie do súčasnej doby, koré mi pomohlo sa do deja úplne "zažrať" a pri čítaní som mala pocit, akoby som tam skutočne bola. K veciam, ktoré sa mi páčili musím tiež jednoznačne zaradiť obal knihy, mám rada knihy s mäkkou väzbou a povedzme si úprimne, pekná obálka toho tiež veľa urobí. Jediným negatívom v mojom prípade bol predvídateľný koniec, avšak ten mi až tak neprekáža, keďže bez neho by sa nejednalo o happy end. Knižku tedám hodnotím 4 hviezdičkami a určite vám ju odporúčam.

.