Recenzia: Zmrzlinová Kráľovná (Susan Jane Gilman)

29. října 2016 v 9:49 | MARY |  Knihy

Kto z nás nemiluje príbehy o ľuďoch, ktorým sa podarilo odraziť od absolútneho dna a vyšvihnúť sa až úplne na vrchol? A presne takým je aj príbeh Malky Trejnovskej, chudobnej židovskej prisťahovalkyne z Ruska, ktorá v novom svete Ameriky príde o všetko, ale napriek tomu sa nevzdáva a vďaka dobrote talianskej rodiny sa ponorí do sveta lahodnej zmrzliny, ktorá navždy zmení jej osud. Zamiluje sa do všetkými obletovaného fešáka Alberta, v zmrzlinárskej dodávke sa s ním vydá na púť po Spojených štátoch. Ledva majú na jedlo, no napokon sa im podarí vybudovať firmu, ktorá ovládne trh so zmrzlinou. Z Malky Trejnovskej je už vtedy Lillian Dunklová, všetkými uctievaná "Zmrzlinová kráľovná Ameriky". Ale tým príbeh Zmrzlinovej kráľovnej iba začína...

Zdroj: martinus

Túto knižku mám doma asi už mesiac a keďže je celkom hrubá, trvalo mi trochu dlhšie, kým som ju dočítala. Totižto, nemám problém knihu zlhnúť aj za jeden večer, čítam celkom rýchlo, hlavne ak ma kniha baví. Mala som však veľa povinností a tak mi na čítanie nezostávalo veľa času, z čoho som bola mierne deprimovaná, keďže toto bol práve ten typ knihy, ktorý by som najradšej zhltla za dva dni. Nedokázala som sa od nej odtrhnúť a zakaždým sa v nej objavilo niečo, čo mi doslova vyrazilo dych a nútilo ma pokračovať stále ďalej. S čistým svedomím môžem tejto knihe udeliť titul najlepšej knihy, akú som za posledné mesiace čítala.

Inšpiratívny príbeh o malom židovskom dievčatku s podivným menom Malka, ktoré sa vypracovalo až na zmrzlinovú kráľovnú Ameriky. Príbeh sa začína v čase, keď je Malka ešte chudobný drobec vyrastajúci s matkou, otcom a sestrami. Treba si zvyknúť, že v knihe sa striedajú kapitoly zo súčasného života hlavnej postavy s flashbackmi, aj keď je pravda, že tieto flashbacky zaberajú asi 75% celej knihy. Zároveň som mala vďaka tejto úžasnej knižke možnosť lepšie spoznať dobu pred a počas vojny a to, ako sa v tomto čase žilo. Všetko je tu vykreslené pravdivo a bez cenzúry, čiže slabšie povahy (medzi ktoré mimochodom patrím aj ja) sa môžu pripraviť na to, že vyronia aj zopár sĺz a ak aj náhodou nie, pocitom smútku a úzkosti sa určite nevyhnú (nechcem veľmi písať o konkrétnych situáciách, keďže sa snažím vyhnúť spoilerom, ktoré by vám mohli pokaziť zážitok z knižky). Čo sa týka hlavnej postavy alias Malky, spočiatku ju musí každý milovať. Úprimne, ja som ju zbožňovala až po úplný koniec knihy aj keď si viem predstaviť, že niektorým ľuďom nemusí byť jej neskoršie správanie sympatické a nebudú sa s ním vedieť úplne stotožniť, keďže (musím to napísať) z Malky vyrastie pomerne svojská a miestami až kontroverzná žena, ktorá si nedáva servítku pred ústa a ničoho sa nebojí. Teda takmer ničoho. Postavy vo všeobecnosti boli všetky skvelé, každá mala niečo do seba a nemala som pocit, že by nejaká bola v príbehu zbytočná, ako sa mi to niekedy stáva. Každá tu mala svoju úlohu a každá prispela k tomu, že mám z knihy taký úžasný dojem. Malkiných rodičov budete miestami zbožňovať aj nenávidieť. Jej sestry budete milovať. Jej novú rodinu (ups, spoiler :D) si pravdepodobne tiež zamilujete a jej manžel Bert mi prišiel tak rozkošne mimo, že si ho proste nejde neobľúbiť. Viac k tejto knihe asi ani napísať nemôžem, je to jeden z mála prípadov, kedy som taká očarená, že ani nedokážem nájsť správne slová a môžem ju všetkým len vrelo odporúčať. Na tento knižný počin si musí každý urobiť názor sám a aj keď som sa zo začiatku obávala, že to nebude celkom môj šálok kávy, skončila som viac než len príjemne prekvapená. Navyše som nenašla nič, so b sa mi na knihe nepáčilo (to sa tiež často nestáva, kedže si o sebe myslím, že som veľký kritik a len máločo ma dokáže nadchnnúť).

Čo vy? Čítali ste túto knihu? Ak áno, aký na ňu máte názor? Prípadne máte pre mňa nejaký zaujímavý tip na knižku, ktorú by som si rozhodne mala prečítať?

.