Recenzia: 13 Reasons Why

19. května 2017 v 18:49 | MARY |  Seriály
Neverím, že som sa nakoniec dokopala k písaniu tejto recenzie, keďže som si myslela, že tento seriál nikdy nezačnem pozerávať. A aha ako to dopadlo. Snažím sa vyhýbať seriálom, okolo ktorých je veľký "boom", jednak ma väčšinou žiadny nezaujal a jednak mi príde strašne otravné, ako podobne populárne seriály každý na sociálnych sieťach spomína. Sama neviem, akým činom som sa k 13 Reasons dopracovala, pravdepodobne to bolo zapríčinené tým, že som týždeň ležala s horúčkou doma v posteli a nevedela, čo s voľným časom (učenie a akékoľvek iné produktívne vypĺňanie času nepripadá do úvahy, veď to poznáte). Povedala som si, že to risknem a uvidím, či ma to chytí. A na moje prekvapenie chytilo. Spočiatku som bola veľmi skeptická a mala som mierne obavy, lebo som si toho o seriále už stihla dosť prečítať (úplne nechcene, ale bohužiaľ, to je ďalšia nevýhoda populárnych seriálov, zvyčajne sa o nich dočítate aj veci, ktoré ste nechceli) a vedela som, čo je jeho hlavnou zápletkou. Poznám svoju povahu a viem, že podobná tématika vie so mnou šialene zamávať a pravdepodobne po dopozeraní seriálu budem úplne mimo a zničená. Nebudem vám klamať, skutočne to tak bolo. Ale poďme sa na to radšej pozrieť postupne.

Asi je zbytočné písať, o čom seriál je, keďže väčšina z vás určite aspoň čo-to zachytila. Každopádne, ide v ňom o to, že istá študentka Hannah Baker spáchala samovraždu, no ešte pred tým stihla nahrať 13 kaziet, v ktorých vysvetľuje dôvody, ktoré ju dohnali až k takémuto radikálnemu kroku, pričom každá kazeta je venovaná jednému dôvodu- jednému človeku. Hneď zo začiatku sa dostávam do rozpakov, keďže téma kaziet je pre mňa hrozne nepochopiteľná a nevedela som, prečo niečo takéto spravila a prečo chcela takýmto spôsobom zničiť životy ostatných detí- navyše som mala pocit, že mnohé z nich boli na kazetách úplne bez dôvodu, respektíve, nejednalo sa o nič závažné a niečo podobné si nezaslúžili. Skúsim sa na seriál ale pozerať tak, akoby mi tie kazety neprekážali a potlačiť do úzadia fakt, že to, čo spravila Hannah tiež nebolo pekné, možno práve naopak. Na postavu Hanny (Katherine Langford) som mala v priebehu celého seriálu rozporuplné názory, no čím viac som sa blížila ku koncu, tým viac som sa utvrzdovala v tom, že mi ako postava nesadla. Takmer vôbec. Nechápte ma zle, ja uznávam, že to mala ťažké, že veci, ktoré sa jej stali neboli príjemné (najmä Bryce a jeho dôvod... to bolo odporné, podlé, kruté....) ale tak či sa som sa s ňou nedokázala stotožniť, jednala úplne inak ako ja a aj keď by som to nemala považovať za chybu alebo niečo negatívne, nedokážem si seriál zamilovať, ak mi jedna z hlavných postáv nesedí. Kapitolou samou o sebe boli Hanniny rodičia, ktorých mi bolo v priebehu celého seriálu neskutočne ľúto a pri každej scéne s nimi som priam cítila ich bolesť, čo síce bola pointa, ale na mňa to nepôsobilo práve najlepšie (možno sa to nezdá, ale som fakt citlivý a empatický človek).

Clay (Dylan Minnette) bol miláčik, miestami síce otravný ale viem pochopiť, že keď sa jedná o človeka, ktorého milujete, ste schopní urobiť čokoľvek a za pravdu pôjdete aj cez mŕtvoly. Jednoznačne patril medzi moje najobľúbenejšie postavy spolu s Tonym (Christian Navarro), ktorý bol tak rozkošne ochrankársky a to, ako dával na Claya ustavične pozor, bolo úplne nádherné. Myslím, že každý človek si v seriáli vždy nájde nejakého oku lahodiaceho fešáka, pre mňa ním bol v tomto prípade Justin (Brandon Flynn), jeho rodinné pozadie bolo ozaj kruté a tým som zároveň jeho správanie ustavične ospravedlňovala. Ale to, čo spravil Jessice bolo neodpustiteľné a v scéne, keď ju žiadal o odpustenie, som síce mala slzy na krajíčku ale neprekvapilo ma, keď sa rozhodla ho úplne vyselektovať zo svojho života. Čo sa týka Jessicy (Alisha Boe), tá patrí medzi postavy, ktoré som v seriáli rada nemala, taktiež Bryce (Justin Prentice)... toho asi ani komentovať nemusím (čisto zo zaujímavosti by som chcela vedieť, či existuje niekto, kto mal jeho postavu rád :D), spolu s nimi sú v kategórii neobľúbených postáv aj Courtney (Michele Selene Ang) a Marcus (Steven Silver). Pásmo neutrálnych postáv obsadili Alex (Miles Heizer), ktorý mi v prých epizódach prišiel strašne zbytočný a nezaujímavý, no ku koncu som si ho celkom obľúbila a to, ako dopadol ma fakt mrzelo, Zach (Ross Butler), ktorý spolu so Sheri (Ajiona Alexus) na kazetách podľa mňa vôbec nemali byť no a Ryana (Tommy Dorfman) a Tylera (Devin Druid) som vôbec neriešila, prišli mi absolútne nezaujímaví a pri písaní tejto recenzie som si dokonca nevedela spomenúť na ich mená, čo je asi trochu smutné, ale čo sa dá robiť :D

Ak by som teda seriál mala v krátkosti zhrnúť. Určite neľutujem, že som sa pustila do jeho sledovania, zanechal vo mne silný dojem a po jeho dopozerní som bola neskutočne zničená a pár minút som pozerala do steny a premýšľala nad všetkým, čo som videla. Dojem na mňa teda rozhodne urobil. Téma seriálu je bohužiaľ strašne smutná, považujem sa za celkom slabú povahu a mala som počas jeho sledovania celkom nepríjemné pocity a myšlienky, čiže s atmosférou vedel pracovať tiež fantasticky. Veľkým plusom bol tiež dokonalý soundtrack, z ktorého som si zamilovala hneď niekoľko pesničiek a celkom zaujímavé postavy so zaujímavými príbehmi. Napriek tomu, že som nebola stotožnená so správaním Hanny, hodnotím seriál veľmi pozitívne, najmä vďaka posolstvu, ktoré sa snažil predať súčastným tínedžerom. Vždy by sme sa k druhým mali správať priateľsky, keďže nevieme, čím si ten človek prechádza a čo so sebou nesie. Na maličkostiach záleží.

.